top of page

איומים על הבית הדמוקרטי הישראלי

סדקים בבית

כדי שהתרבות הדמוקרטית הישראלית תצליח להתמודד עם המשבר והאיומים ותישאר יציבה, חיה ומשותפת למול הסערות, נדרש בית עם יסודות חזקים, קירות תומכים ודלתות פתוחות.

Rive animation thumbnail

על-פי המחקר, האיומים האלו מערערים את המבנה והיסודות:

01

Rive animation thumbnail

קיטוב חברתי ופוליטי

שמקשה על שיח ושותפות

תהליכים חברתיים ופוליטיים המובילים להקצנה, המאופיינת בתפיסות עולם מקוטבות וחד-ממדיות, חוסר סובלנות כלפי עמדות אחרות ותפיסת יריבים פוליטיים ואידיאולוגיים כאיום וכאויב. הקיטוב החברתי והפוליטי והתפיסה של אינטרסים מתנגשים בין קבוצות חברתיות ואידיאולוגיות, מקשה על קבוצות בחברה לנהל דיאלוג בונה ולהגיע להסכמות לטובת קידום הטוב המשותף במדינה.

החינוך האזרחי לדמוקרטיה כמענה:

פיתוח היכרות עם מגוון השקפות עולם והבנה כי זכותה של כל קבוצה להחזיק בזהות הייחודית לה, כל עוד אינה פוגעת בערכי היסוד הדמוקרטיים ובזכויות הזולת. הקניית הכישורים והמחויבות לפתור מחלוקות בין-קבוצתיות באמצעות הסכמות החותרות לקדם את הטוב המשותף. חיסון בפני השימוש בליבוי שסעים למטרות פוליטיות.

02

Rive animation thumbnail

גזענות ושיח שנאה

שפוגעים בכבוד האדם ובמרחב המשותף

התפשטות גוברת של גזענות ושיח שנאה, המתבטאים בהפליה, הדרה או תקיפה אלימה של יחידים על בסיס זהות ושייכות קבוצתית. פיתוח אדישות ביחס להפרת זכויות של קבוצות חברתיות אחרות.

החינוך האזרחי לדמוקרטיה כמענה:

הקניית המחויבות הערכית לשמור על זכויות כל אדם וכבודו במרחב האישי ובמרחב הציבורי-פוליטי, לזהות גזענות ושיח שנאה ולפעול כנגדם אם נחשפים להם פוליטיות.

04

Rive animation thumbnail

אובדן אמון במוסדות

שמערער את הלגיטימציה של כללים והסכמות

שחיקת אמון הציבור במוסדות המדינה לנוכח כישלונם לתת מענה למשברי המילניום, ותפיסתם כחלשים, משוסעים, ולא קשובים לצרכי האזרחים, והצעירים בפרט. גוררת אדישות, ניכור וניתוק מהזירה הפוליטית. 

החינוך האזרחי לדמוקרטיה כמענה:

טיפוח אזרחים מעורבים, המבינים את השפעתן של החלטות פוליטיות על חייהם, ואת חשיבות השמירה על עקרונות הדמוקרטיה להבטחת צדק, ביטחון ורווחה לכל, והסכנות הגלומות בחלופות שלטוניות אחרות. טיפוח אזרחים המבינים את תפקידם בחוזה הדמוקרטי, ופועלים לביקורת על השלטון, שיפור ותיקון מנגנונים לקויים, והתנגדות לפגיעות באינטרס הציבורי.

05

Rive animation thumbnail

מידע כוזב

שמטשטש את האמת, מגביר כאוס, ויוצר בלבול ואי-ודאות

התפשטות המדיה החברתית, לצד כוחם ומאפייניהם של אלגוריתמים מסחריים להפצת מידע, מובילים להצפה של הציבור במידע, כולל מקורות בלתי מהימנים או מטעים, דיסאינפורמציה ומיסאינפורמציה ותעמולה פוליטית, וליצירת תיבות תהודה בהן אנשים נחשפים רק לדעות דומות לשלהם ויוצרים תמונה מעוותת ומוטה של השיח החברתי והפוליטי.

החינוך האזרחי לדמוקרטיה כמענה:

פיתוח אוריינות מדיה, הקניית הכלים להערכת מהימנות מידע וצריכת תוכן איכותי ממגוון מקורות, ומינוף הרשתות החברתיות כדי לקיים שיח פוליטי בונה. "חיסון" בפני תעמולה תקשורתית והטעיה.

06

Rive animation thumbnail

אי שוויון כלכלי-חברתי

שמחליש תחושת שייכות וצדק

מגמת עלייה באי-השוויון הכלכלי במדינות המפותחות, כולל בישראל, מביאה לכך שרבים, בעיקר בחציון התחתון, סבורים שהשיטה הליברלית-דמוקרטית אינה משרתת אותם אלא מתגמלת את המיעוט השייך לאליטות. תופעה זו מעצימה את משבר האמון במוסדות הדמוקרטיים, הקיטוב ושנאת הזרים. להבדיל מהאיומים האחרים, החינוך האזרחי אינו יכול לתת מענה ישיר למשבר זה. המענה הוא במדיניות מקדמת שוויון, אשר חינוך לתרבות דמוקרטית המחויבת לשוויון חברתי-כלכלי עשוי להשפיע עליה בעקיפין בטווח הארוך. 

החינוך האזרחי לדמוקרטיה כמענה:

להבדיל מהאיומים האחרים, החינוך האזרחי אינו יכול לתת מענה ישיר למשבר זה. המענה הוא בצמצום אי השוויון. אולם, דרך חיזוק תרבות דמוקרטית המחויבת לשוויון זכויות חברתיות-כלכליות ניתן בטווח הארוך להשפיע על מדיניות מקדמת שוויון במדינה ובחברה.

03

Rive animation thumbnail

משבר זהות

ששוחק את האתוס הלאומי הדמוקרטי ואת החיבור לערכים יהודיים המוניסטיים

משבר הזהות נובע מהמתח בין הליברליזם המודרני, המדגיש את היחיד, לבין הזהויות הלאומיות והקהילתיות המעניקות שייכות ומשמעות. פוליטיקת הזהויות מחזקת זהויות פרטיקולריות אך עלולה להחליש את האתוס הדמוקרטי-ליברלי המשותף. תהליכים גלובליים כמו הגירה, טרור, אי־שוויון וטכנולוגיה מחריפים מתח זה ומערערים עוד יותר את הלכידות החברתית

החינוך האזרחי לדמוקרטיה כמענה:

באמצעות חינוך ניתן למתן את המתח בין הליברליזם לבין הזהות והשייכות הקבוצתית, וליצור חיבור בין הערכים הדמוקרטיים-ליברליים לסיפור החברתי המארגן, ובכך לספק מענה לצורך האנושי בזהות ומשמעות וגם לחזק את המחויבות לדמוקרטיה. 

bottom of page